Friday 7 January 2011

Week 5: Ruimte en Narrativiteit - Leesvragen

– Neitzel, B. Narrativity in Computer Games. Hoofdstuk 15, pp. 227-245.

Wat is Neitzel’s visie over de immersiviteit (van het narratief) van games? Is er een (groot) verschil tussen first-person en third-person games? En hoe staan games wat dat betreft tegenover films?

– Aarseth. E. (2000). Allergories of Space: The Question of Spatiality in Computer Games. In:
Cybertext Yearbook 2000. Pp. 152-171. http://cybertext.hum.jyu.fi/articles/129.pdf

Wederom heb ik in het artikel van Aarseth iets aan te merken aan de gedateerdheid. Dit argument is wellicht geldig voor ieder artikel van de cursus, maar Aarseth benoemt in zijn artikel expliciet de virtuele landschappen van games (van toen) die enkel de illusie vertonen van gelijkenis aan werkelijke landschappen. Sinds 2000 zijn er verschillende games uitgekomen die in toenemende mate zo natuurgetrouw mogelijke virtuele landschappen bieden van enorme schaal. Denk hierbij aan games zoals Grand Theft Auto, die haast geografisch identieke landschappen biedt van steden zoals New York en Los Angeles. In hoeverre is Aarseth's argument tegenwoordig dan nog geldig?



Kadervraag:

Is het mogelijk om in elke game narratieve elementen te herkennen?

No comments: