Wednesday 12 January 2011

Week 7: Serious Games - Leesvragen

- Charsky, Dennis. “From Edutainment to Serious Games: A Change in the Use of Game Characteristics”.
Games and Culture. Vol. 5 Iss.2, 2010. pp. 177-198 (http://gac.sagepub.com/content/5/2/177)

“Serious game designers should strive to combine the game characteristics with pedagogical elements, while keeping the fun and the learning in perfect balance” (p. 194).
Impliceert Charsky hier een evenredige verdeling met het woord ‘balance’? Is het niet eigen aan Serious Games om in verhouding meer gewicht te geven aan de educatieve elementen?


- Rodriguez, Hector (2006). “The Playful and the Serious: An approximation to Huizinga's Homo Ludens”. Game Studies. Vol. 6, Iss. 1, (http://gamestudies.org/0601/articles/rodriges

Rodriquez bekritiseert de Serious Games op het punt dat ze niet voldoen aan de karakteristieken van play. In hoeverre is dit van belang in het geval van Serious Games? Is de term ‘Serious Games’ op zich dan al niet een tegenstrijdigheid die aangeeft dat het niet games in de strikte zin betreft (uitgaande van Huizinga’s definitie)?


- Raessens, J. (2009). Serious games from an apparatus perspective. In: Raessens, J. et al. (eds.) Digital material. Tracing new media in everyday life and technology. Amsterdam: Amsterdam University Press, pp. 21-34. (http://dare.uva.nl/aup/nl/record/309670)

Het is nooit te veel gevraagd om beter bewust te zijn van onderliggende structuren, en zo ook niet bij gamedesigners. Het punt is alleen: kun je dit wel verwachten? Raessens benoemt de ‘epistemic games’ van James Paul Gee en David Shaffer, waarbij gebruik gemaakt wordt van het concept van ‘epistemic frames’, epistemologische kaders waarmee de wereld gekend en geïnterpreteerd wordt. De overeenkomst over zulke kaders is dat ieder mens over zulke kaders beschikt, en dat deze grotendeels onbewust gehanteerd worden. Kun je daarom wel verwachten van gamedesigners dat zij volledig neutraal een (educational) game ontwerpen? Is het niet inherent menselijk om subjectieve games te ontwerpen?


Kadervraag
Hoe staat het met de effectiviteit van serious games op het moment? Worden ze al meer toegepast? Zo ja, zijn daar al resultaten van bekend? Zo nee, wat zijn de redenen dat scholen ze niet toepassen?

No comments: